Tone izvoz brodova

Bez autora
Aug 13 2012

Pre tri godine Srbija je izvezla brodove u vrednosti od 87 miliona dolara, a prošle godine ni trećinu. Velika brodogradilišta otpustila su polovinu zaposlenih, jer ne mogu da dobiju kredite kojim bi, dok ne prodaju brodove, platili radnike i materijal. Brodograditelji traže finansijsku pomoć i garancije države. "Bomeks", jedina srpska grinfild investicija u brodogradnju, sa kooperantima zapošljava 240 radnika i gradi sedam brodova. Posle godinu dana predali su ruskom kupcu 103 metra dug teretni brod. Posla, kažu, ima, ali su ga pokrenuli tek sa kreditom strane banke. Da smo imali finansiranje od naših banaka, svi brodovi bi ranije bili završeni i naplaćeni. Sa ruskog tržišta imamo takve poslovne odnose da su oni spremni da angažuju svoja sredstva i ovde grade brodove, kaže Milenko Lepović iz "Bomeksa"...

Tone izvoz brodovaPre tri godine Srbija je izvezla brodove u vrednosti od 87 miliona dolara, a prošle godine ni trećinu. Velika brodogradilišta otpustila su polovinu zaposlenih, jer ne mogu da dobiju kredite kojim bi, dok ne prodaju brodove, platili radnike i materijal. Brodograditelji traže finansijsku pomoć i garancije države.

"Bomeks", jedina srpska grinfild investicija u brodogradnju, sa kooperantima zapošljava 240 radnika i gradi sedam brodova. Posle godinu dana predali su ruskom kupcu 103 metra dug teretni brod. Posla, kažu, ima, ali su ga pokrenuli tek sa kreditom strane banke.

"Da smo imali finansiranje od naših banaka, svi brodovi bi ranije bili završeni i naplaćeni. Sa ruskog tržišta imamo takve poslovne odnose da su oni spremni da angažuju svoja sredstva i ovde grade brodove", kaže Milenko Lepović iz "Bomeksa".

Trideset radnika firme "Brodiko" za četiri meseca izgradili su trideset pet metara dug brod za pretakanje goriva. Da bi na vreme završili posao vredan oko 200.000 evra, radili su i prekovremeno, ali su za svoj trud nagrađeni.

Dejan Kežman, brodomonter u firmi "Brodiko", navodi da je najteže bilo raditi po vrućini poslednjih 15, 20 dana. "Bilo je bonusa – da ne grešimo dušu – bilo je 25 odsto prebačaja na kraju posla", navodi Kežman.

Iako je srpska flota u proseku stara oko 40 godina, zbog krize, mala brodogradilišta teško dolaze do posla. Uglavnom rade popravke.

Nebojša Đorđević, inženjer "Brodika", kaže da je kvalitetnije poslove teško naći. "Drugi problem je – i kad dobijemo neki posao, jako teško je doći do naplate", ističe Đorđević.

Dinar uložen u brodogradnju vraća se trostruko, a bivša Jugoslavija od izrade i popravke brodova godišnje je dobijala 200 miliona dolara. Srbija ima infrastrukturu, obučene radnike i stručnjake.

"Imamo institucije koje školuju zavarivače, imamo i druge škole koje daju razne vrste obuka i preobuka tako da ja mislim da je to jedna grana na koju treba ozbiljno računati u budućnosti", kaže Ljubodrag Perković iz Privredne komore Srbije.

Šansa srpske brodogradnje je i u projektima Evropske unije u podunavskim zemljama.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik